Thursday, June 19, 2008

Oh buNga...

.











Wanita itu Ibarat Bunga. Akhlak dan peribadi sesaorang wanita itu ibaratnya bunga diri.Bunga itu, ada yang cantik dilihat, harum juga baunya. Tetapi, ada juga yang cantik dilihat, tetapi busuk baunya. Ada juga yang tidak menarik pada pandangan mata kasar, tetapi bila dihalusi dengan mata hati, amat tinggi nilainya. Significantnya bila mana akhlak seorang wanita itu cantik dan baik, umpamanya bunga yang cantik dan juga harum itu. Akhlak yang buruk tetapi cantik itu umpamanya bunga yang cantik tetapi berbau busuk. Dan juga seterusnya. Maka tiada guna berwajah cantik tetapi akhlaknya buruk, hati kosong dari ilmu.

Nilai wanita didalam Islam itu amat bertentangan dengan nilai wanita barat(sepatutnya). Nilai wanita Islam itu tidak terletak pada cantiknya pakaian itu, fesyen pakaian yang menonjol, berhias berlebih-lebihan untuk tatapan yang bukan haq, kehidupan bergaul bebas lelaki perempuan. Tetapi, ia adalah kesopanan dalam menjaga harga diri dan maruah, perasaan malu yang haq dan keterbatasan dalam pergaulan didunia luar.

Rasulullah saw pernah bersabda yang maksudnya :
"Harta yang paling berharga di dunia adalah wanita yang solehah." HR Muslim


.

1 comments:

Cahaya~ said...

Nur jadik bunga rOs~ hehe
Kak Ayu bunga matahari
yg len2?
He...

 

Setting Up Blog Using Blogger | Design By iEn © 2008 | Best Screen Resolution: 1024x768 Pixels | Best View With Firefox or IE7 or Higher